Tiekirkoissa tänä kesänä yli 335 000 vierailijaa

Kesän 2024 Tiekirkko-kausi houkutteli yli 335 000 kävijää tutustumaan Suomen kauneimpiin kirkkoihin ja niiden tuhansiin tarinoihin. Yli 260 kirkkoa eri puolilla Suomea avasi ovensa matkailijoille, tarjoten ainutlaatuisia mahdollisuuksia kokea kirkkojen rikas kulttuurihistoria, arkkitehtuuri ja taide. Kirkot ovat perinteisesti toimineet yhteisöllisyyden keskuksina, ja tämä perintö näkyy yhä vahvasti.

Esimerkkejä Tiekirkkojen kiehtovista tarinoista ovat Posion kirkon ja Metsäkansan kirkon ainutlaatuiset historialliset kertomukset. Posiojärven rannalla sijaitseva Posion kirkko on erinomainen esimerkki pienen yhteisön sitoutumisesta ja yhteistyöstä. Kirkko on rakennettu alun perin rukoushuoneeksi vuosina 1926–1927 ilman varsinaisia piirustuksia. Kaikki posiolaiset miehet osallistuivat talkoilla kirkon rakentamiseen. Rakennus vihittiin kirkoksi vuonna 1953.

Valkeakosken kaupungin alueella sijaitseva Metsäkansan kirkon (kuvassa) historia juontaa juurensa 1930-luvun voimakkaaseen hengelliseen liikkeeseen, joka innosti kyläläisiä kokoontumaan seuroihin eri taloissa. Kyläläisten toive omasta kirkosta toteutui entisen kyläläisen, kauppaneuvos Emil Aaltosen lahjoituksen avulla, joka lahjoitti varat kirkon rakentamiseen, kun sopiva tontti oli löytynyt. Kirkon suunnitteli arkkitehti Jaakko Tähtinen. Peruskivi muurattiin heinäkuussa 1938, ja siihen talletettiin laatikot, jotka kertovat Suomen tilanteesta lähestyvän sodan kynnyksellä.

Kävijämäärät perustuvat 144 kirkon ilmoittamiin tietoihin ja osoittavat, kuinka tärkeä rooli kirkoilla on paitsi matkailukohteina, myös paikkoina, joissa voi syventyä henkiseen ja kulttuuriseen perintöön. Tiekirkkojen ovet avautuvat jälleen ensi kesänä, ja ne tarjoavat edelleen mahdollisuuden tutustua suomalaisen kirkkohistorian kiehtoviin tarinoihin.

Lue uutinen Tiekirkot-verkkosivuilta